List publications.

Fields

id (integer)

Primary key.

name (string)

Name of doctoral school.

emails (string[])

Contact emails.

Expansions

To activate relation expansion add the desired fields as a comma separated list to the expand query parameter like this:

?expand=<field>,<field>,<field>,...

The following relational fields can be expanded:

  • persons
  • category
  • document
  • organization_authorship

Filters

To filter for exact value matches:

?<fieldname>=<value>

Possible exact filters:

  • year
  • category
  • document
  • persons

For advanced filtering use lookups:

?<fieldname>__<lookup>=<value>

All fields with advanced lookups can also be used for exact value matches as described above.

Possible advanced lookups:

  • year: gt, gte, lt, lte
  • sci: iexact, contains, icontains, startswith, istartswith
  • pubmed: iexact, contains, icontains, startswith, istartswith
  • doi: iexact, contains, icontains, startswith, istartswith
  • pmc: iexact, contains, icontains, startswith, istartswith
  • organization_authorship: in
  • impact: isnull, gt, gte, lt, lte
  • imported: isnull, gt, gte, lt, lte, date
GET /v1/research/publication/?format=api&offset=150440&ordering=impactfactor
HTTP 200 OK
  Allow: GET, HEAD, OPTIONS
  Content-Type: application/json
  Vary: Accept
  
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    "results": [
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            "id": 180922,
            "title": "Treatment of mCRPC – Sequence or Combination?",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Pummer, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "34th Annual EAU Congress (ESU Course 22); MAR 15-19, 2019; Barcelona, SPAIN. 2019. ",
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            "id": 180923,
            "title": "Kommt es durch ein Leitlinien Update zum Paradigmenwechsel bei der Prostatabiopsie?",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Pummer, K"
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            "year": 2019,
            "source": "Fortbildungsveranstaltung der FG Urologie; JUN 12, 2019; Graz, AUSTRIA. 2019. ",
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            "id": 180924,
            "title": "Champions League PCa: Eine Frage der Aufstellung.",
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                "Pummer, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "71. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Urologie (Satellitensymposium); SEP 18-21, 2019; Hamburg, GERMANY. 2019. ",
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            "id": 180925,
            "title": "Challenges in the treatment of CRPC: The value of Enzalutamide.",
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                "Pummer, K"
            ],
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            "source": "National Congress of the Portuguese Society of Urology (satellite symposium); SEP 27-29, 2019; Funchal, PORTUGAL. 2019. ",
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            "id": 180926,
            "title": "Prostatakrebs im Fokus: Von der Vorsorge bis zur Behandlung.",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Pummer, K"
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            "year": 2019,
            "source": "MINI MED Vortrag; NOV 05, 2019; Knittelfeld, AUSTRIA. 2019. ",
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            "id": 180927,
            "title": "XTANDI in CRPC & Einblicke in das Therapiemanagement.",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Pummer, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "Jahrestagung der Österreichischen Gesellschaft für Urologie und Andrologie (Satellitensymposium); NOV 08-09, 2019; Linz, AUSTRIA. 2019. ",
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        },
        {
            "id": 180928,
            "title": "Biobanking Education: To whom it may concern?",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Hartl, G",
                "Kara-Borni, M",
                "Sargsyan, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "ABSTRACT BOOK POSTER PRESENTATIONS\r\n06-10-2019 – Draft Version 3, Page 106. 2019; -Europe Biobank Week; 8-11 October, 2019; Lübeck, Germany. ",
            "category": 2,
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        },
        {
            "id": 180929,
            "title": "Wrap up der Studiendatenlage beim high risk nmCRPC.",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Pummer, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "MULTI – PROFESSIONELLE Behandlung des Kastrationsresistenten Prostatakarzinoms im Jahr 2019; NOV 12, 2019; Graz, AUSTRIA. 2019. ",
            "category": 3,
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        },
        {
            "id": 180930,
            "title": "PSMA PET: Kontra (Blitzdiskussion).",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Pummer, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "MULTI – PROFESSIONELLE Behandlung des Kastrationsresistenten Prostatakarzinoms im Jahr 2019; NOV 12, 2019; Graz, AUSTRIA. 2019. ",
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        },
        {
            "id": 180931,
            "title": "Veränderte Behandlungsperspektiven beim Prostatakarzinom im Zuge eines Kongressjahres.",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Pummer, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "Fortbildungsveranstaltung der FG Urologie; NOV 20, 2019; Graz, AUSTRIA. 2019. ",
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        },
        {
            "id": 180932,
            "title": "Use of the Biobanking 3.0 Concept to Analyse the Output of Internal Development Projects Regarding Quantity, Quality and Stakeholder Needs at Biobank Graz.",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Kara-Borni, M",
                "Hartl, G",
                "Simeon-Dubach, D",
                "Sargysan, K"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "ABSTRACT BOOK ORAL PRESENTATIONS\r\nVersion 23/10/2019, Page 19. 2019; -Europe Biobank Week; 8-11 October, 2019; Lübeck, Germany. ",
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                "180932-59323"
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        {
            "id": 180933,
            "title": "Application of structered illumination microscopy (SIM) in studying mitochondrial structure and function.",
            "abstract": "Mitochondria are multifunctional organelles that essentially contribute to cell signaling by sophisticated mechanisms of communication. Morphological and structural properties of mitochondria often correlate with cellular functions and vice versa. Ca2+ plays an essential role as secondary messenger to transfer inter- and extracellular signals that modulate in particular mitochondrial shape, metabolism or stress response. Mitochondrial morphology was observed either in fixed cells with great spatial resolution using electron microscopy, or in living cells using fluorescence imaging approaches. Structured illumination microscopy (SIM) allows a compromise of both techniques combining enhanced spatial resolution compared to conventional fluorescence microscopy and the ability to observe dynamic processes in living cells. In this work two particular aspects of mitochondrial structure and function in relation to Ca2+ signaling were investigated: 1) The dynamics of the inner mitochondrial membrane (IMM) were quantified to investigate the influence of IP3-mediated endoplasmic reticulum (ER)-Ca2+ release on the sub-mitochondrial membrane organization. Dual-color SIM was used to quantitatively analyse cristae membrane (CM) dynamics in close proximity to mitochondria-associated ER membranes (MAMs). CM kinetics were spatially confined in MAMs by intracellular Ca2+ release independent of mitochondrial matrix Ca2+ signals. 2) Ca2+ movement across the IMM is strictly regulated by the mitochondrial Ca2+ uniporter complex (MCU-complex), which consists of multiple proteins like the pore forming mitochondrial Ca2+ uniporter (MCU), EMRE (an essential MCU regulator) and the Ca2+ gatekeeper MICU1 (mitochondrial Ca2+ uptake 1). Using SIM, MICU1 was found to localize at the inner boundary membrane (IBM) guarding mitochondria under resting conditions against Ca2+ overload, loss of membrane potential and cytochrome c release by cristae junction (CJ) stabilization. Upon intracellular Ca2+ elevation MICU1 functions as a Ca2+ dependent diffusion trap for MCU and EMRE, assembling the MCU-complex at the IBM to potentially increase Ca2+ uptake efficacy. Both aspects show how the interplay of structure and function of the mitochondrial membrane framework, dynamic sub-mitochondrial protein localization and Ca2+ signaling influence and regulate essential cellular processes.",
            "authors": [
                "Gottschalk, B"
            ],
            "year": 2020,
            "source": "PhD-Studium (Doctor of Philosophy); Humanmedizin; [ Dissertation ] Graz Medical University; 2020. pp. 126",
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            "country": "40",
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        },
        {
            "id": 180935,
            "title": "Clinical relevance of mildly elevated pulmonary arterial pressure",
            "abstract": "Background and aims: Mean pulmonary arterial pressure (mPAP) is 14.0 ± 3.3mmHg (mean ± SD) under physiological conditions. As we initiated our study, the definition of pulmonary hypertension (PH) was an elevation of mPAP ≥ 25 mmHg. The clinical relevance of mildly elevated mPAP above 20 mmHg but below 25 mmHg was unclear. Accordingly, we aimed to assess the association of resting mPAP with all-cause mortality in a retrospective and a prospective cohort of patients with unexplained dyspnea and/or at risk of PH with special focus on patients not fulfilling the former hemodynamic criteria of PH. \nMethods: Prognostic cut-offs specific for our collective were first calculated by using regression tree (CART) analysis. In a second step mPAP cut-offs from the literature were used: lower-normal mPAP (≤ mean+ 1st SD), upper-normal mPAP (between mean + 1st SD and mean + 2nd SD), borderline (between mean + 2nd SD and 25 mmHg), and manifest PH (≥ 25 mmHg). We performed univariate and multivariate survival analysis adjusted for age and comorbidities.\nResults: Overall 547 patients were enrolled with 153 patients (26%) prospectively recruited. All patients underwent invasive assessment of pulmonary hemodynamics by means of right heart catheterization (RHC). N = 137, 56, 64 and 290 presented with lower-normal, upper-normal, borderline mPAP and manifest PH, respectively. The CART analysis on mPAP revealed three prognostic groups, mPAP < 17mmHg, 17 - 26 mmHg, and >26mmHg, with significantly decreasing survival. The univariate analysis based on thresholds from the literature showed that upper-normal, borderline mPAP and manifest PH were significantly associated with poor survival, compared to lower-normal mPAP. However, patients with mildly elevated pulmonary pressure were significantly older and had more cardiopulmonary comorbidities. In addition, they presented with lower exercise capacity and higher frequencies of exercise PH. In the multivariate model, corrected for age and comorbidities, only borderline mPAP [HR: 2.37, 95% CI: 1.14 - 4.97 (p = 0.022)] and manifest PH [HR: 5.05, 95% CI: 2.79 - 9.12 (p < 0.001)] were significantly associated with poor survival. \nConclusion: In a combined retro- and prospective cohort at risk for PH and/or with unexplained dyspnea, unbiased CART analysis revealed prognostic cut-offs at a resting mPAP of 17 mmHg and 26mmHg. A mPAP between 20 mmHg and 25 mmHg represents an independent predictor of poor survival. Based on our results together with findings from other studies the definition for pulmonary hypertension was changed to mPAP > 20 mmHg at the 6th World Symposium on Pulmonary Hypertension in Nice, 2018.",
            "authors": [
                "Douschan, P"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "Doktoratsstudium der Medizinischen Wissenschaft; Humanmedizin; [ Dissertation ] Graz Medical University; 2019. pp. 93",
            "category": 5,
            "document_type": 16,
            "sci": null,
            "pubmed": null,
            "doi": null,
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            "edition": null,
            "university": "Graz Medical University",
            "country": "40",
            "case_report": false,
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            "local_affiliation": false
        },
        {
            "id": 180936,
            "title": "Immuntherapeutika in der Onkologie.",
            "abstract": "Hintergrund\nAuf dem Gebiet der Immuntherapie gegen Krebs hat es in den letzten Jahren zahlreiche Entwicklungen und Fortschritte gegeben. Sich das körpereigene Immunsystem im Kampf gegen Krebs zu Nutze zu machen, birgt aber die Gefahr, ungewollt auch gesunde Zellen in die Schusslinie zu bringen und im schlimmsten Fall eine Autoimmunerkrankung zu provozieren. Immuntherapie gegen Krebs ist also eine schmale Gratwanderung, die seit vielen Jahren Gegenstand intensiver Forschung ist. Da Krebserkrankungen in den meisten Industriestaaten zu den häufigsten Todesursachen zählen, gilt die Immunonkologie als großer Hoffnungsträger der modernen Medizin.\n\nMethoden\nZiel dieser Arbeit ist es, einen strukturierten Überblick über das aktuelle und sehr umfassende Thema der Immuntherapie in der Onkologie zu geben. Dafür wurde eine systematische Literaturrecherche in Lehrbüchern, Fachzeitschriften, der medizinischen Literaturdatenbank „PubMed“ sowie verschiedenen Websites durchgeführt.\n\nSchlussfolgerung\nEin besseres Verständnis der Interaktion zwischen Tumor und Immunsystem hat wesentlich zur Entwicklung neuer Therapiestrategien beigetragen. Die neuen Therapieansätze sind zwar vielversprechend, aber auch mit beträchtlichen Risiken verbunden. Während Immuntherapeutika bei manchen Tumoren schon seit Jahren einen festen Platz in den Therapielinien eingenommen haben, gibt es für andere bisher noch keine zugelassenen Wirkstoffe. Zudem profitieren nicht alle Patientinnen und Patienten von den bisher zugelassenen Therapeutika. Die Gründe hierfür sind größtenteils unbekannt. Trotz großer Fortschritte in den letzten Jahren sind noch längst nicht alle Fragen geklärt, weshalb in kaum einem anderen Bereich der Medizin so viel geforscht wird wie in der Immunonkologie.",
            "authors": [
                "Rohrer, I"
            ],
            "year": 2020,
            "source": "Humanmedizin; [ Diplomarbeit ] Graz Medical University; 2020. pp. 69",
            "category": 5,
            "document_type": 15,
            "sci": null,
            "pubmed": null,
            "doi": null,
            "pmc": null,
            "organizations": [],
            "persons": [],
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            "journal": null,
            "issn": null,
            "collection_publisher": null,
            "collection_title": null,
            "edition": null,
            "university": "Graz Medical University",
            "country": "40",
            "case_report": false,
            "impactfactor": null,
            "impactfactor_year": null,
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            "biobank_use": false,
            "bmf_use": false,
            "zmf_use": false,
            "local_affiliation": false
        },
        {
            "id": 180937,
            "title": "The Effect of Glucagon Like Peptide-1 Receptor Agonism in T Cell Mediated Diseases: A Thorough Study of the Case of Nephrotoxic Serum Nephritis",
            "abstract": "Background: Recent randomized controlled trials have shown that glucagon like peptide (GLP)-1 analogues like liraglutide can improve kidney function in patients with type 2 diabetes mellitus. Though the mechanism of action of this effect is not yet clear, a possibility is the anti-inflammatory potential of GLP-1 receptor (Glp1r) agonism. Thus, we aimed to test the anti-inflammatory capacity of Glp1r agonism in a non-diabetic, T cell mediated murine model of nephrotoxic serum nephritis (NTS). \n\nMethods: NTS was induced in Glp1r-/- mice and littermate controls. Furthermore, liraglutide treatment in NTS was tested in C57BL/6J mice. In vitro, murine T cells were stimulated in the presence of liraglutide or vehicle.\n\nResults: Glp1r-/- mice displayed increased renal infiltration of neutrophils and T cells after induction of NTS as compared to littermate controls. In parallel, splenocyte proliferation and Th1 cytokine transcription were increased in spleen and lymph nodes of Glp1r-/- mice after NTS induction. Nevertheless, no difference in renal outcomes such as albuminuria and histological changes was detected between the two groups. In contrast, liraglutide treatment significantly improved the renal outcome of NTS in C57BL/6 mice as reflected by decreased albuminuria and histological changes. This was accompanied by a significant decrease in the renal infiltration of T cells and macrophages and a decrease in renal Th1 cytokine transcription. Renal beneficial effects of liraglutide were mediated via the Glp1r since liraglutide failed to protect Glp1r-/- mice from NTS. In vitro, T cells stimulated in the presence of liraglutide showed decreased proliferation and IL-6 production as compared to vehicle. In addition, liraglutide blocked glycolysis and decreased the expression of Glut1 mRNA in T cells.\n\nConclusion: Our data support the hypothesis that Glp1r agonism has anti-inflammatory potential thereby protecting mice from a T cell dependent glomerulonephritis model, possibly by inhibiting T cell proliferation and interacting with their metabolic program. Thus, Glp1r agonism by liraglutide might also be an attractive new therapeutic tool in the treatment of other T cell mediated diseases.\n",
            "authors": [
                "Moschovaki Filippidou, F"
            ],
            "year": 2019,
            "source": "PhD-Studium (Doctor of Philosophy); Humanmedizin; [ Dissertation ] Graz Medical University; 2019. pp.113",
            "category": 5,
            "document_type": 16,
            "sci": null,
            "pubmed": null,
            "doi": null,
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            "edition": null,
            "university": "Graz Medical University",
            "country": "40",
            "case_report": false,
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            "bmf_use": false,
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            "local_affiliation": false
        },
        {
            "id": 210808,
            "title": "A new approach for detecting prosopagnosia in children.",
            "abstract": null,
            "authors": [
                "Avian, A"
            ],
            "year": 2024,
            "source": "IMPS - Annual meeting of the Psychometric Society; JUL 16-19, 2024; Prag, Czech Republic. 2024. ",
            "category": 3,
            "document_type": null,
            "sci": null,
            "pubmed": null,
            "doi": null,
            "pmc": null,
            "organizations": [
                "210808-14026"
            ],
            "persons": [
                "210808-67207"
            ],
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        },
        {
            "id": 180938,
            "title": "Retrospektive Analyse von fraktionierter versus nicht fraktionierter transurethraler Resektion eines Harnblasentumors (TURB) bei nicht-muskelinvasiven Harnblasenkarzinomen im Hinblick auf die Residualtumorrate zur Identifizierung unterschiedlicher Einflussfaktoren.",
            "abstract": "Hintergrund \nDiese Arbeit vergleicht die fraktionierte und die nicht fraktionierte transurethrale Resektion von nicht-muskelinvasiven Harnblasenkarzinomen anhand ihrer Residualtumorraten. Obwohl die Guidelines der European Association of Urology bezüglich der Therapie von nicht-muskelinvasiven Harnblasenkarzinomen sehr detailliert sind, gibt es für die Wahl der idealen Resektionstechnik noch keine eindeutigen Empfehlungen und es bleibt weitestgehend unklar, ob die Resektion fraktioniert oder nicht fraktioniert erfolgen sollte. Der Fokus dieser Arbeit liegt auf den oberflächlichen pTa Tumoren, da pT1 Tumoren ohnehin standardmäßig nachreseziert werden und pTis Tumoren nicht durch eine TURB, sondern eine Instillation mit Bacillus Calmette-Guérin behandelt werden.\n\nMaterial und Methoden \nIn die Studie inkludiert wurden 1.922 Patientinnen und Patienten, welche sich im Zeitraum 01.01.2010-31.01.2018 an der Universitätsklinik für Urologie Graz einer oder mehrerer transurethraler Resektionen der Harnblase unterzogen. Nach der Anfertigung einer selbst angelegten Datenbank, wurden die Daten mittels des Statistikprogramms SPSS analysiert, wobei nur Patientinnen und Patienten miteinbezogen wurden, welche in der Erstresektion einen Tumor im Stadium pTa aufwiesen und eine geplante Nachresektion erhielten.\n\nErgebnisse\nNach Erstresektionen von pTa Tumoren gab es insgesamt 204 geplante Nachresektionen. Unabhängig von der Resektionsmethode der TURB 1, waren nach pathologischer Beurteilung 72,1 % der Nachresektate tumorfrei (N=147), während 27,9 % der Nachresektate Tumorgewebe aufwiesen (N=57). Unterteilt man die Residualtumoren nach vorangegangener Resektionsmethode, so zeigte sich bei der fraktionierten TURB eine statistisch signifikant geringere Residualtumorrate von 24,0 % (N=37), während die nicht fraktionierte TURB eine Residualtumorrate von 40,0 % (N=20) aufweist. (p=0.029) Bei der Durchführung einer uni-, sowie einer multivariaten logistischen Regressionsanalyse konnte die fraktionierte Tumorresektion als unabhängiger Prädiktor für eine niedrigere Residualtumorrate identifiziert werden. (Odds Ratio (OR)=0.37, 95%CI: 0.18-0.75, p=0.006 bzw. adjustierte OR=0.34, 95%CI: 0.16-0.71, p=0.004). Zusätzlich konnte in einem Log-Rank Test gezeigt werden, dass die Zeitspanne bis zum Auftreten eines Tumorrezidivs mit vorangegangener positiver Nachresektion (Residualtumorgewebe vorhanden) signifikant kürzer ist (p=0.002) als die Zeitspanne mit vorangegangener negativer Nachresektion (tumorfreies Nachresektat).\n\nSchlussfolgerung \nDurch die statistische Auswertung der erhobenen Daten konnte die Überlegenheit der fraktionierten gegenüber der nicht fraktionierten Resektion von Harnblasentumoren gezeigt werden. Als Qualitätsindikator unserer Studie wurde die Residualtumorrate herangezogen, welche bei der fraktionierten TURB mit 24,0 % statistisch signifikant geringer war als bei nicht fraktionierter Durchführung mit 40,0 %. (p=0.029) Die fraktionierte Durchführung konnte in einer univariaten logistischen Regressionsanalyse als unabhängiger Prädiktor für eine statistisch signifikant geringere Residualtumorrate herangezogen werden. (OR=0.37, 95%CI: 0.18-0,75, p=0.006) Nach multivariabler Adjustierung mit den Variablen Alter, Grading und Tumorgröße blieb die fraktionierte Durchführung als unabhängiger Prädiktor bestehen (Adjustierte OR=0.34, 95%CI: 0.16-0.71, p=0.004), was die Überlegenheit dieser Resektionstechnik in unserer Studie eindeutig belegt.\n",
            "authors": [
                "Rist, E"
            ],
            "year": 2020,
            "source": "Humanmedizin; [ Diplomarbeit ] Medizinische Universität Graz; 2020. pp. 64",
            "category": 5,
            "document_type": 15,
            "sci": null,
            "pubmed": null,
            "doi": null,
            "pmc": null,
            "organizations": [],
            "persons": [],
            "imported": "2020-02-14T09:54:57+01:00",
            "journal": null,
            "issn": null,
            "collection_publisher": null,
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            "edition": null,
            "university": "Medizinische Universität Graz",
            "country": "40",
            "case_report": false,
            "impactfactor": null,
            "impactfactor_year": null,
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            "bmf_use": false,
            "zmf_use": false,
            "local_affiliation": false
        },
        {
            "id": 180939,
            "title": "Trampolinunfälle im Kindes- und Jugendalter - Eine retrospektive Studie.",
            "abstract": "Einleitung: Trampolinspringen entwickelte sich bei Kindern und Jugendlichen in den letzten Jahren zur beliebten Freizeitaktivität. Doch mit der Zunahme von Trampolinen stieg auch die Anzahl an Verletzungen, die sich beim Trampolinspringen ereigneten. Ziel dieser Diplomarbeit ist es die Anzahl an Patientinnen und Patienten, die an der Univ.-Klinik für Kinder- und Jugendchirurgie der Medizinischen Universität Graz aufgrund von Trampolinunfällen im Zeitraum 2015 bis 2017 behandelt wurde, zu erfassen und im weiteren verschiedene Parameter zu erheben. \nMethoden: Anhand einer retrospektiven Analyse wurden alle Patientinnen und Patienten eruiert, die zwischen 2015 und 2017 an der Univ.-Klinik für Kinder- und Jugendchirurgie der Medizinischen Universität Graz aufgrund eines Trampolinunfalls versorgt wurden. Anschließend wurden die gewonnenen Daten hinsichtlich Zeitpunkt des Unfalls, Art der Verletzung, betroffener Körperregion, Alter, Geschlecht, Art der Therapie, Dauer eines etwaigen stationären Aufenthalts, Anzahl der Wiedervorstellungen und Dauer der Behandlung analysiert.\nResultate: Insgesamt wurden im genannten Zeitraum 1.153 Patientinnen und Patienten (558 Mädchen und 595 Buben) aufgrund einer Verletzung beim Trampolinspringen versorgt, wobei sich ein Anstieg der Anzahl im untersuchten Zeitraum zeigte. Das Durchschnittsalter lag bei 8,13 Jahren. Den größten Anteil an Verletzten machte die Gruppe der 0-6-Jährigen aus (36,1%), wobei mit zunehmendem Alter die Anzahl der behandelten Kinder und Jugendlichen sank. Die untere Extremität zeigte sich als am häufigsten betroffene Körperregion (n=581). In 62% der Fälle wurde eine Distorsion oder Prellung diagnostiziert. Frakturen, Luxationen und knöcherne Bandausrisse kamen in 31% der Fälle vor. Mit zunehmendem Alter sank die Anzahl an schweren Verletzungen (Frakturen, Luxationen, knöcherne Bandausrisse). Die Gruppe der 0-6-Jährigen zeigte sich signifikant häufiger von Frakturen betroffen als die übrigen Kinder und Jugendlichen (p<0,05). Der Großteil der Kinder und Jugendlichen wurde ambulant versorgt (n=1.052 entsprechend 91,2%). In 1.071 Fällen (92,9%) erfolgte eine konservative Behandlung.\nConclusio: Verletzungen beim Trampolinspringen treten im Kindes- und Jugendalter häufig auf. Vor allem bei kleinen Kindern kommt es oft zu Unfällen mit schweren Verletzungen. Es empfiehlt sich daher ausreichende Sicherheitsmaßnahmen zu ergreifen, um Trampolinunfälle zu vermeiden beziehungsweise sollte diese Freizeitaktivität erst ab dem Schulalter ausgeführt werden, auch wenn man die positiven Effekte dieses Sports nicht außer Acht lassen sollte.\n",
            "authors": [
                "Sorger, A"
            ],
            "year": 2020,
            "source": "Humanmedizin; [ Diplomarbeit ] Medizinische Universität Graz; 2020. pp. 62",
            "category": 5,
            "document_type": 15,
            "sci": null,
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            "university": "Medizinische Universität Graz",
            "country": "40",
            "case_report": false,
            "impactfactor": null,
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            "bmf_use": false,
            "zmf_use": false,
            "local_affiliation": false
        },
        {
            "id": 180940,
            "title": "Simulationsbasiertes Ausbildungsprogramm für Medizinstudierende in rückenmarksnahen Punktionsverfahren.",
            "abstract": "Hintergrund: In der modernen Medizin nehmen rückenmarksnahe Punktionsverfahren einen wichtigen Stellenwert ein. Die praktischen Fertigkeiten diesbezüglich sind in den Rasterzeugnissen für die Ausbildung zur Fachärztin und zum Facharzt für Anästhesiologie und Intensivmedizin, internistische Sonderfächer sowie Neurologie explizit erwähnt (1). Art und Umfang der diesbezüglichen Wissens- und Kompetenzenvermittlung an den Medizinischen Universitäten in Österreich sind nicht einheitlich. Die vorliegende Arbeit setzt sich zum Ziel, die Effekte eines simulationsbasierten Ausbildungs- und Trainingsprogramms auf den theoretischen Wissensstand Medizinstudierender sowie deren praktischen Fertigkeiten in rückenmarksnahen Punktionsverfahren zu evaluieren.\n\nMaterial und Methoden: Ein strukturiertes Ausbildungs- und Trainingsprogramm wurde entwickelt und in die Lehrveranstaltung „Die Grazer SIMLine: Critical Care Transfer“ integriert. Dieses gliederte sich in einen theoretischen und einen praktischen Ausbildungsteil. Die Datenerhebung erfolgte anhand eines Formativen Integrativen Tests (FIT) sowie mittels audio-visuell dokumentierter strukturierter praktischer Prüfungen (PPC). Die erhobenen Daten wurden digital gespeichert und mittels IBM® SPSS® Statistics und Microsoft® Excel ausgewertet.\n\nErgebnisse: 13 vollständige Datensätze konnten für den FIT und 15 für den PPC erhoben werden. Die statistische Analyse mittels t-Test bei verbundenen Stichproben lässt einen signifikanten Zuwachs im theoretischen Wissensstand der Studierenden vom Beginn bis zum Ende des Ausbildungsprogramms erkennen (t(12) = -5.58, p < .001). Im Mittel betrug die Erfolgsquote der Studierenden bei der Spinalpunktion 80.8% und 73.3% bei der Periduralpunktion.\n\nSchlussfolgerung: Es hat sich gezeigt, dass die Studierenden vom Ausbildungs- und Trainingsprogramm profitieren konnten. Dieses erweist sich hinsichtlich der Wissens- und Kompetenzenvermittlung in rückenmarksnahen Punktionsverfahren als potentiell geeignet. Die Ergebnisse der strukturierten Verfahrensüberprüfung müssen jedoch kritisch betrachtet werden.\n",
            "authors": [
                "Maier, C"
            ],
            "year": 2020,
            "source": "Humanmedizin; [ Diplomarbeit ] Medizinische Universität Graz; 2020. pp. 96",
            "category": 5,
            "document_type": 15,
            "sci": null,
            "pubmed": null,
            "doi": null,
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            "edition": null,
            "university": "Medizinische Universität Graz",
            "country": "40",
            "case_report": false,
            "impactfactor": null,
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            "local_affiliation": false
        },
        {
            "id": 180941,
            "title": "Analysis of the JAK-STAT signaling pathway in leucocytes.",
            "abstract": "1Abstract \n1.1Introduction\nRheumatoid arthritis (RA), is a chronic inflammatory disorder and the most common autoimmune-rheumatic disease. As a clinical syndrome, several types of inflammatory cascades lead to a common pathway with persistent synovial inflammation and defect to articular cartilage as well as underlying bone. Main clinical symptom is a progredient polyarthritis, other symptoms may differ, depending on location and stage of RA. Untreated, disease progression leads to joint destruction, disability and systemic manifestation.\nWhile the pathogenesis of RA is not jet fully understood, cytokines and the JAK-STAT signaling pathway play an important role in RA. The intention of the study was, to establish a laboratory protocol and procedure in order to analyse the phosphorylation of STAT-molecules in leucocytes. Therein, we aimed to identify potential variations between patients with rheumatoid arthritis and healthy subjects. We also planned to analyse whether certain endotypes exist within the subjects collective. \n1.2Material and Methods: \nIn a prospective study peripheral blood from 17 patients with RA and 6 healthy controls was analysed. Phosphorylation of STAT-proteins was examined via measuring the mean fluorescent intensity (MFI) in leucocyte populations with flow cytometry. Subjects blood was analysed both unstimulated and stimulated with cytokines prior to flow cytometric analysis.\nWe compared the MFI of lymphocyte subsets with hierarchical clustering and identified parameters responsible for clustering. Additionally, findings were compared to subject’s cytokine levels. \n2.3Results and Discussion \nWe found significantly increased phosphorylation of STAT3 in different cell types in RA subjects, compared to healthy subjects. Increase also concerned phosphorylation of STAT4 and STAT5 to a lesser extent. Overall STAT-phosphorylation did not allow for a clear separation of healthy subjects and subjects with RA in hierarchical cluster analysis.\nYet, distinct distribution in the expression of STAT-phosphorylation allowed for the overall classification of all subjects into subgroups. While these findings show a heterogenous expression of STAT-molecules, endotypes within the RA-collective were not found significantly. Still, results might be of interest in the understanding of RAs and its treatment. As our subjects’ collective was relatively small compared to the number of analysed variables, further expansion of the collective is reasonable.\n",
            "authors": [
                "Himmer, N"
            ],
            "year": 2020,
            "source": "Humanmedizin; [ Diplomarbeit ] Graz Medical University; 2020. pp. 109",
            "category": 5,
            "document_type": 15,
            "sci": null,
            "pubmed": null,
            "doi": null,
            "pmc": null,
            "organizations": [],
            "persons": [],
            "imported": "2020-02-14T09:54:57+01:00",
            "journal": null,
            "issn": null,
            "collection_publisher": null,
            "collection_title": null,
            "edition": null,
            "university": "Graz Medical University",
            "country": "40",
            "case_report": false,
            "impactfactor": null,
            "impactfactor_year": null,
            "impactfactor_norm": null,
            "impactfactor_norm_year": null,
            "impactfactor_norm_category": null,
            "impactfactor_norm_super": null,
            "impactfactor_norm_super_year": null,
            "impactfactor_norm_super_category": null,
            "citations": null,
            "conference_name": null,
            "conference_place": null,
            "conference_international": false,
            "scientific_event": false,
            "invited_lecture": false,
            "keynote_speaker": false,
            "selected_presentation": false,
            "biobank_use": false,
            "bmf_use": false,
            "zmf_use": false,
            "local_affiliation": false
        }
    ]
}